1. Fyll i ansökan

Att fylla i en låneansökan hos Lånbutiken tar ca tre minuter och det enda vi behöver för att behandla din ansökan är:

  • Personnummer
  • Telefonnummer
  • Adress
  • E-postadress
  • Lånesumma
  • Återbetalningstiden
  • Kontonummer

För att göra låneprocessen trygg för dig som kund använder vi oss av säkra identifieringstjänster vid din låneansökan. Du identifierar dig därför med Bank-ID eller Mobilt Bank-ID. På så sätt kan vi försäkra oss om att uppgifterna du lämnar är korrekta och att det verkligen är du som har ansökt om lånet.

Hos oss på Lånbutiken är dina personuppgifter säkra och du lånar alltid anonymt. 

2. Kreditprövning och lånebeslut

I Sverige är alla långivare skyldiga att göra en noggrann kreditprövning på alla låntagare. Detta enligt konsumentkreditlagen. Hos Lånbutiken ansöker du alltid om lån utan UC och när vi gör kreditprövningen använder vi oss därför inte av UC (upplysningscentralen).

När vi tar lånebeslutet, tittar vi både på din nuvarande ekonomiska situation och på kreditprövningen. Efter att du fyllt i ansökan och skickat in den till oss, får du direkt ett besked på din skärm. Om du gjort din ansökan via sms, får du beslutet skickat till dig i ett sms.

Har du frågor gällande vårt lånebeslut är du välkommen att kontakta vår kundtjänst eller läsa igenom svaren på våra vanligaste frågor, där du ofta hittar svaren på dina frågor.

3. Direkt utbetalning

När du får ett positivt lånebeslut av oss överför vi pengarna till ditt konto. Våra utbetalningar sker under våra öppettider och vi gör utbetalningar varje veckodag, nästan alla dagar på året. För dig som är kund hos Nordea gör vi en direktöverföring och pengarna bör vara på ditt konto inom en timme, även på helgen. 

Till övriga banker bör din ansökan vara oss tillhanda före klockan 13:00, för att pengarna ska hinna komma in på kontot samma dag. Det är viktigt att du har i åtanke att du måste ansöka om ditt lån innan klockan 13:00 på en fredag, för att pengarna ska kunna komma in på ditt konto innan helgen.

Du får en bekräftelse per sms till det mobilnummer som du angett i ansökan, när pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Om det uppstår funderingar kring utbetalningar eller om du ansöker om lån i sista stund, så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för mer information.