Är det säkert att ansöka om ett lån på nätet?

Det är säkert att ansöka om och ta ett lån på nätet. Säkerhet på vår webbtjänst garanteras med hjälp av en skyddad förbindelse och varje lån behandlas konfidentiellt. Säkerheten motsvarar svenska bankers säkerhet på nätet.

Vad gör jag med en PIN-kod?

PIN-koden är en fyrsiffrig kod som du skapar i samband men ansökan. Med hjälp av PIN-koden kan du sedan logga in på dina egna sidor för att kolla dina uppgifter, göra nya uttag eller se dina fakturor och avtal.  Du kan skapa ett Kund-ID i samband med att du ansöker om lån via Internet. Med hjälp av PIN-koden kan du i fortsättningen göra nya uttag på nätet utan några SMS kostnader. Kom ihåg PIN-koden du skapat och bevara den med omsorg. Ifall du glömt PIN-koden kan du skapa en ny i samband med nästa låneansökan på Lånbutikens webbplats.

Hur ansöker jag om ett lån?

Du kan ansöka om lån på vår webbsida antingen via din mobiltelefon, din dator eller surfplatta. Mera information om hur du ansöker via Internet hittar du under www.lanbutiken.se/instruktioner

Vem beviljas ett lån?

Lånbutiken kan bevilja ett lån åt en person som:

  • Är minst 20 år gammal.
  • Är folkbokförd i Sverige sedan 2 år tillbaka.
  • Saknar betalningsanmärkningar hos kronofogden.
  • Kan legitimera sig med hjälp av Bank-ID.

Hur stort lån kan jag få?

Du kan ansöka om 3 000 – 50 000 kr.

Blir alla ansökanden beviljade ett lån?

Alla ansökningar godkänds inte men om kreditinformationen är i ordning, samt om ägaren till mobiltelefonabonnemanget är samma person som låneansökaren och adressuppgifterna stämmer, så är det stor sannolikhet att lånet beviljas. Lånbutiken behåller dock rätten att inte bevilja ett lån enligt egen bedömning. Kom ihåg att du måste vara minst 20 år gammal för att bli beviljad ett lån.

När får jag ett beslut om lånet?

Du får ett preliminärt beslut direkt när du slutfört ansökan. Låneansökningarna behandlas därefter i ankomstordning måndag till fredag kl 8-21, lördagar kl 9-17 samt söndagar 11-17. Vi strävar till att behandla alla ansökningar inom 30 min. Under rusningstid kan det dock dröja längre tid att behandla låneansökningarna.

Varför beviljades jag inte ett lån?

De vanligaste orsakerna till att en person inte beviljas ett lån är:

  • Den sökande har en betalningsanmärkning.
  • Den sökande har inte betalat tillbaka sina tidigare lån till företaget.
  • De av kunden angivna uppgifterna är bristfälliga.

Lånets återbetalningstid

Lånets återbetalning sker löpande månadsvis. Lägsta månadsbetalning är 1 000 kronor eller minst 10 procent av det utnyttjade kreditbeloppet, dock max 2500 kr. Om du t.ex. lånar 30 000 kr är den lägsta månadsbetalningen 2500 kr. Se lånekalkylator för mer detaljerad betalningsplan.

När kan man ansöka om ett lån?

Lånbutiken tar emot låneansökningar 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Vi behandlar låneansökningarna under våra öppettider. De ansökningar som kommit in utanför våra öppettider behandlas i den ordning som de har anlänt.

Hur ser villkoren för lånen ut?

Lånevillkoren för lånen hittar du på: https://www.lanbutiken.se/snabblan/villkor/#article

När har jag pengarna på mitt konto?

Lånbutiken kan garantera en kontoöverföring i realtid ifall det konto som kreditmottagaren meddelat oss finns hos Nordea eller Handelsbanken. Till andra banker kommer pengarna på kontot samma bankdag ifall låneansökningen godkänts innan kl 13 samma dag. Om låneansökningen godkänts vid ett senare klockslag eller en helgdag, har du pengarna på ditt konto nästa bankdag.

Kan flera personer få lån med samma kontonummer?

Nej, av säkerhetsskäl kan du inte använda samma kontonummer som en annan person.

Kan jag låna pengar med betalningsanmärkning?

Om du har en betalningsanmärkning och vill låna pengar från Lånbutiken så är det tyvärr inte möjligt. Detta på grund av att beviljandet av ett lån innebär alltid en risk och en person som har en betalningsanmärkning har visat att den personen har svårt att betala tillbaka sitt lån.

Kan en annan person söka lån med samma mobiltelefonnummer?

Nej. Mobiltelefonnumret och personnumret bör stämma överrens med den information som angivits i ansökan.

Kan man ansöka om ett lån från ett hemligt nummer?

Ja, om du har Bank ID eller Mobilt Bank ID.

Hur mycket skall jag betala tillbaka?

Kostnaderna och räntorna på lånen är uppräknade i våra lånevillkor och på din faktura. Om något är oklart kan du alltid kontakta vår kundtjänst per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider på 08-1244 9690

Hur ska lånet betalas tillbaka?

Du får en faktura till din angivna e-postadress eller per post om du valt att även mottaga pappersfaktura. På fakturan hittar du all information du behöver för att göra återbetalningen. Vänligen uppge OCR-nummer vid inbetalning, vilket snabbar på registreringen av din betalning.

Vid frågor om fakturor eller fakturering kan ni kontakta vår fakturaavdelning på info@lanbutiken.se eller tel. 08-1244 9690

När ska lånet betalas tillbaka?

Kontokrediten avbetalas löpande månadsvis. Din delbetalning ska finns hos oss senast på förfallodagen. Kom ihåg att det dröjer ca 2-3 dagar för betalningen att registreras hos oss. Om du vill betala in ett större belopp än det som finns på fakturan kan du göra det med samma betalningsuppgifter. Den extra betalningen räknas då som en extra amortering av lånet

Är det möjligt att betala tillbaka lånet tidigare?

Det är möjligt att betala tillbaka lånet före förfallodagen utan extrakostnader. Om du ångrar att du tog lånet ska du kontakta vår kundtjänst.

Jag har inte fått någon faktura. Vad gör jag?

Ifall fakturan av någon anledning inte nått dig inom 10 dagar efter att lånet tagits, vänligen kontakt kundtjänst på numret 08-1244 9690 eller på info@lanbutiken.se

Kundtjänst skickar en ny faktura till dig eller ger dig fakturauppgifterna per telefon.

När kan jag göra ett nytt uttag?

Ifall du efter en inbetalning har tillgänglig balans på din kontokredit kan du göra ett nytt uttag. Det tar ungefär 2-3 bankdagar innan en betalning har registrerats i vårt system. Om betalningen inte registrerats inom 4 bankdagar från att betalningen gjorts, ber vi dig kontakta kundtjänst på telefonnummer 08-1244 9690 eller på info@lanbutiken.se

Hur stor är den effektiva årsräntan?

Räntorna finns beräknade i Lånevillkoren. Lånevillkoren hittar du på nätsidorna, i fakturan som du fått och i informationen vid låneansökan.

Kan jag förlänga betalningstiden?

Det går tyvärr inte att förlänga betalningstiden. När du ansöker om ett lån förbinder du dig att betala tillbaka det enligt lånevillkoren. Det är därför viktigt att innan du ansöker om lånet kontrollerar att du har möjlighet att betala tillbak. Om du vet att du inte kommer att kunna betala i tid, kontakta oss! Det värsta du kan göra är att strunta i det hela. Prata med oss, vi lovar att vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.