Låneinformation Snabblån – Minimum återbetalningstid 61 dagar, maximum 90 dagar. Max. effektiv årsränta 2264,72%. Max. nominell ränta 140,00%. Exempel: låna 1000kr, 61 dagar, ränta 77,23kr, avgift 400kr, totalt 1477,31kr, effektiva räntan 2264,72%.

Låneinformation Brukslån – Du har min. och max. 49 månader på dig att betala tillbaka ditt lån, men du kan välja att betala tillbaka ditt lån mellan 1-49 månader. Max. effektiv årsränta 117,21%. Max. nominell ränta 79,00%. Exempel: låna 1000 kr, 90 dagar, ränta 110 kr, avgifter 0 kr, totalt 1110 kr, effektiv årsränta 117,21%.


Varför blir jag inte beviljad det ansökta beloppet?

Hur mycket du kan låna beror på din kreditvärdighet och dina inkomster och utgifter. Vi måste kunna försäkra att du har möjlighet att betala tillbaka lånet. Om du inte blir beviljad det ansökta beloppet får du vanligtvis förslag på ett mindre belopp som du kan ansöka om.

Jag har inte fått ett bekräftelse sms att mitt lån är återbetalt. När syns min betalning hos er?

En betalning syns vanligtvis hos oss 2-3 bankdagar efter att du gjort betalningen. Om du betalar i slutet av veckan kan det därför ta lite längre tid innan betalningen registrerats. Oroa dig inte, du får alltid ett sms av oss när ditt lån är återbetalt.

Tar ni UC?

Nej, hos kan du låna utan UC. I samband med alla nya ansökningar gör vi en kreditupplysning via Bisnode. Det gör vi för att kolla om det finns betalningsanmärkningar och för att försäkra oss att kunden har tillräcklig kreditvärdighet för att betala tillbaka lånet. Läs mer om UC här.

Kan jag ansöka per telefon?

Det går tyvärr inte att ansöka per telefon. Av säkerhetsskäl ska man kunna identifiera sig t.ex via sin bank och vi kan försäkra oss att det är rätt person som ansöker om lånet. Vi gör dessutom en kreditupplysning i samband med alla ansökningar som görs på hemsidan. Som gammal kund kan du dock ansöka om lån via sms. Mer instruktioner om hur du gör finns här.

Jag har svårt att betala. Kan jag förlänga min förfallodag?

Ja, du kan alltid förlänga förfallodagen en gång med 14 dagar. Det gör du lättast genom att logga in på dina egna sidor. Du kan även ringa eller maila oss så gör vi förlängningen åt dig.

Jag har inget BankID eller bankdosa. Hur kan jag identifiera mig?

Om du inte kan logga in via din bank kan du även identifiera dig med personnummer och sms om du har ett mobilabonnemang i ditt eget namn. Notera att du högst kan ansöka om 5000kr om du väljer att identifiera dig med detta alternativ.

Vad händer om jag inte kan betala mitt lån?

Om du inte kan betala ditt lån på förfallodagen kan du förlänga lånet med 14 dagar. Du kommer även att få en påminnelsefaktura om vi inte fått in din betalning inom utsatt tid. Om du trots detta inte har möjlighet att betala går ditt lån vidare till inkasso. Inkassobolaget hjälper till att få betalningen gjord och med dem kan du göra upp en individuell betalningsplan. Inkassobolaget vi använder oss av är Gothia Inkasso.

Hur kan jag kolla hur mycket jag har kvar att betala?

Genom att logga in på dina sidor får du mera information om dina aktuella lån. Du loggar in genom kundinloggningen antingen med BankID eller din personliga PIN-kod.

Behöver man oroa sig över säkerheten då man ansöker?

Absolut inte. Graden av säkerhet är hög på vår webbplats och garanteras med hjälp av en skyddad förbindelse. Varje ansökan behandlas konfidentiellt och säkerheten motsvarar svenska bankers säkerhet på nätet.

Vad är en PIN-kod?

PIN-koden skapas av kunden då man ansöker om ett lån och består av fyra siffror. Denna fyrsiffriga kod kan i fortsättningen användas för identifiering.

Har du glömt din PIN-kod kan du skapa en ny via en ny låneansökan eller via länken nedan: https://www.lanbutiken.se/app/online/pinkod/skicka-ny

Hur gör jag en låneansökan?

Som en ny kund ansöker du alltid via vår hemsida. Som en återkommande kund kan du även ansöka med hjälp av ett SMS meddelande. Vidare instruktioner om hur ansökan görs hittas under: https://www.lanbutiken.se/smslan/#article

Vilka är kraven för att kunna låna?

 För att kunna låna hos oss bör du:

  • Minst vara 20 år gammal

  • Vara folkbokförd i Sverige sedan 2 år tillbaka.

  • Sakna betalningsanmärkningar hos kronofogden.

  • Lyckas identifiera dig enligt något av de tillgängliga sätten (via ett mobilabonnemang registrerat i ditt namn eller via E-legitimation, t.ex. BankID eller Mobilt Bank-ID) 

Hur mycket kan jag låna?

Du kan kan låna mellan 3 000 upp till 50 000 kronor. Kreditgränsen är 25 000 till 50 000 och avgörs efter kreditprövning. När din kontokredit är beviljad kan du utnyttja beloppet som du vill och ta ut pengar så länge du har kreditutrymme kvar. 

Blir alla ansökningar godkända?

Alla ansökningar blir inte godkända men om du uppfyller kraven ovan så är det stor sannolikhet att lånet beviljas. Vi gör en kreditbedömning vid samband varje ansökan och Lånbutiken behåller rätten att inte bevilja ett lån enligt egen bedömning.

Hur snabbt kommer ett beslut om lånet

Vi behandlar låneansökningar i ankomstordning vardagar mellan kl 7-21, lördagar kl 9-17 samt söndagar 11-17. Observera även att vi med stor sannolikhet kommer att kontakta dig om du är en ny kund innan vi utbetalar lånet.

Varför fick jag avslag?

Kreditbedömningen är en helhetsbedömning på alla de angivna uppgifterna i låneansökan. De vanligaste orsakerna för avslag är:

  • Betalningsanmärkning.

  • Ett obetalt tidigare lån.

  • Bristfälliga uppgifter vid låneansökan.

När skall lånet återbetalas?

Återbetalning sker löpande månadsvis. Lägsta belopp att betala varje månad är 1 000 kr eller minst 10 % av det lånade beloppet. 

Vilka tider kan man ansöka?

Lånbutiken tar emot ansökningar dygnet runt, 7 dagar i veckan. Ansökningarna behandlas i ankomstordning under våra öppethållningstider måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 samt söndag 11-17.

Vilka är villkoren för lånet?

Lånevillkoren kan läsas på: https://www.lanbutiken.se/snabblan/villkor

När syns pengarna på kontot?

Lånbutiken har direktöverföring till Nordea och Handelsbanken. Direktöverföring innebär att pengarna överförs i realtid även under helgdagar.

Till övriga banker kommer pengarna in samma bankdag, om lånet blivit fullständigt godkänt innan kl 13, eller följande bankdag, om lånet blivit fullständigt godkänt vid ett senare klockslag eller en helgdag.

Kan man ansöka om lån till någon annans konto?

Nej. Kontonumret bör vara ens eget och flera personer kan inte få lån med samma kontonummer.

Kan man bli beviljat ett lån med betalningsanmärkning?

Nej. Lånbutiken har ett strängt krav gällande betalningsanmärkningar.

Hur mycket kommer jag att återbetala?

Kostnaden för lånet är alltid tydligt uträknat nedan då du väljer lånebeloppet vid samband av din ansökan. Kostnaderna är även uträknade i våra lånevillkor och på din faktura.

Du är alltid välkommen att kontakta oss per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider (måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 och söndag 11-17) på 08-1244 9690 om något är oklart.

Hur sker återbetalningen?

Då du ansöker om lånet kan du välja att motta fakturan endast per e-post eller även som en pappersfaktura. På fakturan hittar du bankgironummer, belopp, OCR-nummer samt förfallodatum.

Du är alltid välkommen att kontakta oss per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider (måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 och söndag 11-17) på 08-1244 9690 om något är oklart.

När ska lånet senast återbetalas?

Lånet bör återbetalas så att pengarna finns hos oss senast på förfallodagen. Efter inbetalningen dröjer det 2-3 vardagar att betalningen registreras.

Kan man återbetala lånet tidigare?

Det går bra att återbatala lånet före förfallodagen utan extrakostnader. Ifall du vill ångra lånet bör du kontakta kundtjänsten per e-post till info@lanbutiken.se.

 

Vad gör jag om jag inte fått någon faktura?

Om fakturan av någon orsak inte kommit inom 10 dagar från att lånet beviljats, bör du vara i kontakt med vår kundtjänst.

Kundtjänsten når du per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider (måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 och söndag 11-17) på 08-1244 9690.

Hur snabbt kan man ansöka om ett nytt lån?

Du är välkommen att ansöka om ett nytt lån då vi mottagit och registrerat inbetalningen av det tidigare lånet.

Om inbetalningen inte registrerats inom 4 vardagar från datumet då betalningen gjorts, ber vi dig kontakta vår kundtjänst per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider (måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 och söndag 11-17) på 08-1244 9690.

Vad är den effektiva årsräntan?

Den effektiva årsräntan är en kalkylmässig ränta som räknas på årsbasis på alla kostnader. Då våra lån är löpande rekommenderar vi att även kontrollera vad som totalt ska återbetalas för att undvika en missvisande bild.

Den effektiva årsräntan för lånet är alltid tydligt uträknat och visas både på webbsidan, i ansökningsformuläret och i avtalet/villkoren för lpnet. Den effektiva årsräntan är även uträknad i våra lånevillkor och på din faktura.

Du är alltid välkommen att kontakta oss per e-post till info@lanbutiken.se eller per telefon under våra öppettider (måndag till fredag kl 7-21, lördag kl 9-17 och söndag 11-17) på 08-1244 9690 om något är oklart.

Går det att förlänga lånet?

Då man ansöker om lån är det viktigt att förstå att lånet även måste återbetalas. Detta är något man bör tänka på redan innan man ansöker om ett lån. Lånet bör återbetalas tills förfallodatumet på fakturan.

Om du vet att du inte har möjlighet att återbetala lånet tills förfallodatumet är det viktigt att du kontaktar oss

Om man hamnat i en ekonomiskt knepig situation, är att strunta i detta, det värsta man kan göra. Ta och kontakta oss, så lovar vi göra vårt bästa för att hitta en lösning.